본문 바로가기
패션

The Poet of Black, 요지 야마모토

by macrostar 2013. 8. 20.
반응형
블랙옷 개미지옥 이야기를 이 전 포스팅에서 쓰고 나서 인터넷을 뒤적거리다가 이런 걸 보게 되었다. 2010년 경 요지 야마모토 인터뷰. V&A 뮤지엄에서 한 거다.



말을 매우 천-천-히 하시기 때문에 보고 있다보면 좀 졸리긴 한데 위 Vimeo 페이지에 스크립트도 올라와 있길래 그것도 옮겨놓는다. 딱히 별 이야기하는 건 아니고 그냥 오래간 만에 얼굴 보는 거 정도.

Q: 30년 전에 파리에서 첫번째 쇼를 했을 때 센세이션을 일으켰습니다. 그때로부터 당신 작업이나 태도에 변화가 있나요? A: 파리에 온 제 주된 이유는 그저 작은 샵을 오픈하는 거였습니다. 하지만 그게 일어났죠... 제 생각엔 당시 제가 유일한 사람이 아니었기 때문일 겁니다. 다른 디자이너, 한 명이 더 있었고, 같은 일을 하고 있었죠(레이 카와쿠보). 그래서 유럽 사람들이 생각하기에 이건 마치 새로운 무브먼트처럼 보였고, 새로운 아미가 찾아온 것처럼 보였습니다. 제 생각에 그들은 이런 식으로 받아들였어요. 전 그럴 생각이 없었어요, 그냥 작은 가게를 오픈하고 싶었을 뿐이죠. 만약 제가 아주 작은 거라도 바꿀 수 있었다면 배가된 감정을 느꼈을 겁니다. 하지만 동시에 전 아무 것도 바꿀 수 없다는 기분을 느꼈습니다. 당신도 알다시피 마켓은 빨라지고, 빨라지고, 빨라지고, 싸지고, 싸지고, 싸지고 등등등. 이건 제 방식과는 아주 달라요. 이게 뜻하는 건 전 아무 것도 바꿀 수 없다는 겁니다. 전 사람 손과 장인과 깊은 관계를 가지고 있습니다. 예를 들어 위빙, 바느질, 커팅을 위해 일본의 장인을 고수한다는 건 아마도 사람, 사람 손의 문화와 작게라도, 하지만 튼튼하게 관여한 다는 거겠죠. 정신적으로 전 대량 생산과는 아주 거리가 있습니다. 그러므로 미국 식 성공의 관점에서 본다면, 전 전혀 성공한 디자이너가 아니에요. 미국에서 성공은 유명세와 돈을 뜻하죠. 제 생각에 전 아마 유럽에서는 좀 알려져 있습니다. 하지만 돈은? 잘 모르겠어요. 제 경우 이익은 이걸 계속 할 수 있는 정도면 충분합니다.

Q: 남성복과 여성복을 디자인할 때 다른가요? A: 남성복 디자인은 제게 매우 어려워요. 왜냐하면 전 너무 패셔너블한 남자를 좋아하지 않기 때문입니다. 당신은 매우 트렌디하고, 완벽한 패션을 갖춘 패셔너블한 남자를 좋아하나요? 그래서 제 남성복 디자인의 룰은 트렌드로부터 편하게 생각하자 입니다. 제 옷을 구입하는 사람들은 타이를 메지 않고, 비지니스멘도 아니에요. 대부분은 자유로운 뭔가를 하고 있죠. 이 경우 그들은 약간은 기이하고 웃기게 보일 겁니다. 남성복 디자인은 간단해요, 셔츠와 자켓, 그리고 바지죠. 그게 다에요. 그래서 우리는 여기에 아이러니나 농담, 재미있는 메시지를 넣습니다.
하지만 여자의 경우 정신적으로 또는 철학적으로는 비슷하겠습니다만, 제게 여자의 몸은 마치 사막에서 불어오는 한줄기 바람에 모든 게 변화하는 모래산 같습니다. 여자의 몸에 비교하면 남자의 몸은 대부분 이미 정해져 있습니다. 우리는 사이즈와 길이, 폭을 조절하면 되죠, 그게 다에요. 하지만 여성복을 디자인하는 건 긴 여행같아요. I think that being strong a designer for women's designer is more important than being a strong designer for men. Historically ... I think the reason is that designing clothing for women we have no roof, everything is possible. Sometimes I feel too free - it's very hard. Freedom and duty is like a coin, surface and back and there always no answer for ever.

Q: What motivates you to carry on designing?
I have still people who understand my thinking and buy my clothing. I have to answer to them and same time if I say this, this sounds maybe too arrogant, but when you say beautiful things are disappearing every day. I want to keep it back. I want to say don't go too much, too far, too easy. Take it easy. I think this is my law.

Q: What do you think of fashion now?
I think - it's like thinking about the earth go to hell. We can't stop. We think we can stop. I don't think so. In my heart I'm always saying, go to hell, I don't care. Very roughly, if we choose two big responsibilities. One side is our government people, government. They can change the way of going of people. And one side is artist. They can also change, they can also make people think, make people doubt what's going on. But actually I'm not believing both of them because we went too far. So at least, like a very old man, I'm saying that, hey man, beautiful things are disappearing every day, look at them, keep them, be careful, don't go too fast. Look back. This is like old man's mumbling.

Q: You can always look back can't you really?
Yes, look back.

Q: You have chosen to include your own paintings in the V&A exhibition. Can you explain why?
You gave me a chance to give me my dream, because my dream from childhood was being a painter. Now you gave me a chance, so I started ... go back to a real painter or real drawer, you need exercise, practise a lot, it's not so easy. So I need to create time to exercise, to practise drawing and painting. So actually I have a chance which you gave me, but I'll be so busy. Happy.

Q: What makes you happy?
I'm often asked what is gorgeous for you? Then I answer, I don't like too much about, I don't care too much about the property, like a big house, private jet, big castle, I'm not interested in them at all. My most gorgeous moment is creating drawing. So in the meaning, I'm very lucky and a happy man.
반응형

댓글